

עם התרחבות והתפשטות של מגמת הרכבים החשמליים במשק הישראלי, רבים מכם בוודאי חשבו או החליטו על רכישה של רכב חשמלי. אם אתם רוצים לקבל את ההחלטה הזו, או שכבר קיבלתם אותה, עליכם להכיר את תחום עמדות הטעינה החשמליות בצורה טובה יותר. ננסה להכיר לכם את התחום מעט יותר לעומק, עם מגוון הסוגים והדגמים המומלצים של עמדות טעינה לרכבים חשמליים.
איך עמדת טעינה ממירה חשמל לרכב?
עמדת טעינה לרכב חשמלי היא, ברמה החשמלית הפשוטה ביותר - סוג של שנאי מתח. עמדת הטעינה , שלרוב לא תהיה גדולה כל כך מבחינה פיזית, מקבלת זרם חשמל מרכזי כלשהו, וממירה אותו לזרם החשמל הישיר שנחוץ עבור הטענת סוללת הרכב החשמלי. ברמה הרעיונית, לא מדובר בקונספט שונה מאוד מהמטענים שאנחנו מכירים למכשירים הניידים שלנו, שמלווים אותנו בחיי היום יום. אבל פרקטית, יש כמובן שוני עצום, משום שעומסי המתח שעוברים דרך עמדת הטעינה של הרכב החשמלי הם גדולים מאוד, והעמדה עצמה צריכה לעמוד בתקנים בין-לאומיים של בטיחות, של הארקת חשמל ושל מניעת עומס יתר והתחשמלות. עם כל התנאים המחמירים הללו, עדיין קיימים כמה סוגים של עמדות טעינה לרכבים חשמליים, וננסה להכיר את ההבדלים המרכזיים בין כל הסוגים.
מה ההבדל בין סוגי עמדות הטעינה לרכב חשמלי?
באופן כללי, שוק עמדות הטעינה החשמליות מתחלק ל-3 סוגים מרכזיים:
הסוג הראשון, שקרוי (למרבה האירוניה) mode 2 בלועזית, הוא למעשה עמדות טעינה איטיות למדי, שיתרונן הוא בכך שהן יכולות להיות ניידות. את עמדת הטעינה הזו טוענים באמצעות מערכת החשמל הביתית הרגילה, וניתן להשתמש בה בכל עת כדי להטעין את הרכב בזרם ישיר ואיטי יחסית. אלה מטענים שמשווקים יחד עם הרכבים עצמם, ולכן הם שכיחים למדי – אך לא מדובר בסוג המטענים היעיל ביותר, מן הסתם, אלא להפך.
Mode 3 היא עמדת הטעינה החשמלית הקבועה, שאנחנו רואים ברוב המקומות הציבוריים. אלה הן עמדות שמותקנות באופן קבוע, וממירות את זרם העקיפין של מערכת החשמל המרכזית (DC) לזרם ישיר שמטעין את הרכב (AC) כשהוא מחובר אליה. על אף שעמדות מסוג זה אינן נקראות באופן מובהק עמדות טעינה מהירות לרכב חשמלי, בהחלט קיימים דגמים מהירים מאוד מסוג זה.
את עמדת הטעינה האולטרה-מהירה לרכב חשמלי , שהיא עמדה מסוג mode 4 אפשר למצוא בעיקר בעמדות טעינה חיצוניות. מדובר למעשה בעמדה שממירה את זרם ה-AC לזרם DC כבר ברמת החיבור שלה למערכת החשמל, וכך היא טוענת במהירות בזרם DC את הרכבים שמתחברים אליה, תוך כעשרים עד שלושים דקות לטעינה כמעט מלאה של הסוללה.
איך יודעים היכן פרוסות עמדות טעינה ואם עמדה מסוימת פנויה?
עמדות הטעינה של פז Charge פרוסות מנהריה ועד אילת, במתחמי פז שבהם תוכלו להטעין את המכונית, את הגוף ואת הנפש. פשוט נכנסים למפת עמדות הטעינה באתר או באפליקציית yellow, ומוצאים את עמדת הטעינה בדרך שלכם. כשבוחרים את תחנת הטעינה שאליה אתם רוצים להגיע, האפליקציה תעדכן איזו עמדה בתחנה פנויה, וכך אפשר לתכנן את הטעינה בקלות.
כדאי לדעת – האפליקציה מתעדכנת בזמן אמת, כך שכדאי לעקוב אחריה לפני שנכנסים לתחנה, כדי להיות מעודכנים במצב הנוכחי של העמדות ולהיות בטוחים שמרגע הבדיקה הראשוני, ועד שהגעתם, נותרה עבורכם עמדה פנויה.