אין פשרות - טעינת רכב חשמלי צריכה להתבצע בצורה בטוחה
יש ברשותכם רכב חשמלי? עומדים לרכוש כזה? אם כך אתם ודאי כבר מודעים לעובדה הבאה - בעלות על רכב חשמלי דורשת פתרון קבוע ואיכותי בכל מה שנוגע לטעינת הרכב.
מרבית משתמשי הרכבים החשמליים שיש ברשותם חניה בוחרים להתקין עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי, באמצעותה ניתן לטעון את הרכב באופן קבוע על בסיס תשתית החשמל הביתית. עם זאת, בהתקנת עמדות הטעינה הביתיות, בין אם בבית פרטי ובין אם בבתים משותפים, לעיתים לא מקדישים תשומת לב מספקת לכל מה שנוגע לבטיחות הטעינה. טעינת הרכב החשמלי היא תהליך שמתבצע תחת מתח ועומס חשמלי גבוהים, ולכן חשוב לוודא שעמדת הטעינה והתקנתה עומדות בכל התקנים הבטיחותיים הרלוונטיים, ושהשימוש בה הוא בטוח לחלוטין. בעניין הזה אי אפשר לעגל פינות - אם לא עושים זאת נכון, עלולים להיות חשופים למצבים של תקלות חשמל, אירועי התלקחות, נזקים לעמדת הטעינה או לרכב החשמלי ועוד.
על מנת שתצליחו להימנע מהמצבים האלה – ריכזנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת על היבט הבטיחות בהקשר של עמדות טעינה לרכבים חשמליים.
קודם כל – מה אומר החוק?
כמו עם כל מכשיר חשמלי אחר, גם כשמדובר על עמדת טעינה לרכבים חשמליים, ישנן הנחיות חוקיות שנוגעות לשימוש בה ולהתקנתה. ההנחיות המתייחסות גם לעמדות עצמן וגם לפעולת הטעינה, פורסמו במסגרת הנחיות להתקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי של רשות החשמל ומשרד האנרגיה.
הנקודות המרכזיות שעולות מההנחיות הללו הן:
• טעינת הרכב החשמלי תתבצע אך ורק על ידי עמדה ייעודית לטעינת רכבים חשמליים.
• ניתן לטעון רק רכב חשמלי אחד מכל נקודת חיבור בעמדת הטעינה (המשמעות היא – פיצולים פיראטיים הינם אסורים).
• אין לחבר את עמדת הטעינה לכבל מאריך.
• התקנת עמדת הטעינה תתבצע אך ורק על ידי חשמלאי מוסמך ומורשה, לרבות עבודות התשתית, התכנון והתחזוקה הכרוכות בכך.
• בעל העמדה ישמור את כל הפרטים אודות תהליך ואופן ההתקנה עבור כל שימוש ועבודת תשתית עתידיים.
• העמדה חייבת להיות מותקנת על משטח ישר וקבוע כמו קיר או עמוד.
• מערכת טעינה תוזן על-ידי מעגל סופי לטעינה בלבד
• מערכת החשמל בה מותקנת עמדת הטעינה חייבת להתאים להזנת העמדה (המשמעות היא – התקנת תשתית מתאימה במידה ואינה מותקנת במרחב החניה).
• הגנה בפני חשמול במערכת הטעינה תבוצע בהתאם לדרישות תקנות הגנה בפני חשמול.
• כל נקודת חיבור בזרם חילופין תוגן באמצעות מפסק פחת בלעדי המופעל בזרם דלף העולה על 0.03אמפר
• החיבור בין עמדת הטעינה לרכב יתבצע רק באמצעות כבל טעינה ייעודי, שאורכו הוא 8 מטרים לכל היותר, או 10 מטרים במידה ומותקנת בעמדת הטעינה מערכת ניהול כבילה.
• בעמדות טעינה פרטיות ניתן להשתמש בעמדות מסוג Type 1 או Type 2 בלבד.
• חובה לתכנן ולהתקין בצורה מתאימה מערכת הארקה בין הרכב לעמדת הטעינה. אם מערכת ההארקה מנותקת או לא פעילה מכל סיבה – אין להשתמש בעמדה עד התיקון.
• את עמדת הטעינה יש להתקין במקום בו הסיכוי לכך שייגרם לה נזק על ידי גורם זר הוא מינימלי. בנוסף, אם יש סכנה כלשהי במיקום ההתקנה, יש להקפיד על אמצעי מיגון נוספים התואמים לסיכונים שבאותו מיקום (למשל, מיגון גשם אם החניה היא חיצונית).
• מערכת טעינה תיבדק בידי בעל רישיון חשמלאי מתאים לפי הצורך ולפחות אחת לשש שנים
בדיקה תקופתית של מפסק פחת תבוצע כדלהלן:(1)אחת לשנה תבוצע בדיקה ע"י לחיץ למעט מפסק פחת הנמצא בתוך עמדת הטעינה;בדיקה זו יכול שתתבצע ע"י אדם שאינו חשמלאי;(2)אחת לשלוש שנים תבוצע בדיקת תקינות מפסק פחת באמצעות מכשיר מדידה מתאים ע"י חשמלאי בעל רישיון מוסמך לפחות;(3)היה ומותקן מפסק פחת כהגנה בלעדית, תבוצע הבדיקה: (1) אחת לשישה חודשים ובדיקה.(2) אחת לשנתיים; באחריות בעל מערכת טעינה, מחזיקה או מפעילה, לתקן את הליקויים, באם יימצאו, ללא דיחוי. בנוסף, כמו עם כל מכשיר חשמלי אחר, יש לוודא כי עמדת הטעינה עצמה עומדת בתקנים הישראליים המתאימים. למען הסר ספק – פנו לחברה אמינה שמספקת שירותים מוסדרים בתחום טעינת הרכבים החשמליים, ורכשו דרכה עמדת טעינה שעומדת בתקן.