הרכבים החשמליים החדישים הנראים יותר ויותר בכבישי ארצנו, מחוללים מהפכה של ממש בעולם הרכב, ומבטיחים לנו טווח נסיעה גבוה מאי פעם. בקצב שבו צצות מכוניות חשמליות, מתפתחת גם פריסת עמדות הטעינה המהירה. עבור מי שמתעניינים ברכישה של רכב חשמלי, חשוב להבין מהי טעינה אולטרה-מהירה, מה טווח הנסיעה המדויק של כל רכב חשמלי ומה משפיע עליו.
למה עמדת טעינה מהירה חיונית לכל נהג?
אז כן, אתם יודעים כבר, הרכבים החשמליים עשו בשנים האחרונות כניסה משמעותית ללובי של אולמות ועולמות הרכב. החידוש הזה דורש מאתנו בעלי הרכבים, גם פתרונות חדשים בכל מה שנוגע לטעינת הרכב. כל רכב חשמלי זקוק לטעינה קבועה ויעילה של הסוללה שלו, ואצל מרבית בעלי הרכבים החשמליים הפתרון הקבוע הוא עמדת טעינה ביתית. עם זאת, עמדת הטעינה הביתית לא עונה על כל צרכי הנהגים ברכב החשמלי, לפחות לא על שניים מרכזיים. הצורך הראשון הוא מהירות – עמדות טעינה ביתיות הן עמדות יחסית איטיות, וכדי להגיע לטעינה מהירה, הרכב צריך להיות מחובר אליהן כמה שעות לכל הפחות. הצורך השני הוא ניידות – כשמה כן היא, עמדת הטעינה הביתית מותקנת בבית, ואינה נותנת פתרון כאשר צריך לטעון את הרכב החשמלי מחוץ לבית. במצב כזה, הפתרון האיכותי שנותן מענה לשני הצרכים הללו הוא עמדות הטעינה האולטרה מהירות של פז Charge שניתן למצוא בתחנות פז נבחרות. נכיר את העמדות האלה ואת השימוש בהן לעומק, ממש עכשיו.
מהן עמדות טעינה אולטרה מהירות, ואיך הן עובדות?
בשביל להבין מה הן בדיוק עמדות טעינה אולטרה מהירות ומה הופך אותן למהירות ואפקטיביות כל כך, צריך להתחיל ברקע קצר על חשמל.
סוללת הרכב החשמלי, כמו כל סוללה נטענת, עובדת בזרם ישיר – DC. החשמל הביתי שזורם בשקעי החשמל שלנו, ושעליו מבוססות גם עמדות טעינה לרכב חשמלי שמותקנות בבית, הוא זרם עקיפין – AC. במהלך טעינת הרכב מתבצעת המרה של הזרם – מה שהופך את התהליך לאיטי יותר.
עמדות טעינה אולטרה-מהירות הן עמדות טעינה שעובדות בעצמן בזרם ישיר ובעוצמה גבוהה, כך שלא צריך לבצע המרה של הזרם, ובהתאם לכך הרכב נטען במהירות. עמדות אלה דורשות תשתית מיוחדת, ולא יכולות להיות מותקנות בסביבה ביתית אלא רק במרחבים שהוסבו במיוחד למטרה זאת.
עד כמה מהירה הטעינה בעמדות המהירות?
התשובה היא מהירות מאוד ביחס לכל אפשרות טעינה אחרת לרכבים חשמליים. אם נשווה סוגי עמדות טעינה לרכב חשמלי, נגלה שמדובר בטעינה המהירה ביותר שקיימת בשוק כיום.
עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי שעובדת ב-16 אמפר תטען במלואה סוללה של רכב חשמלי ממוצע בזמן שנע סביב 14-15 שעות.
עמדה ביתית של 32 אמפר תעשה זאת בזמן שנע סביב 7-8 שעות.
עמדה טעינה אולטרה מהירה בתחנת פז, תטען במלואה סוללה של רכב חשמלי ממוצע של חצי שעה! בהתאם לרמת מילוי הסוללה בהתחלה ונפח הסוללה המקסימלי.
מה ההבדל בין עמדת טעינה אולטרה מהירה לעמדת טעינה רגילה?
ההבדל בין שלוש סוגי העמדות נעוץ במשך הטעינה. אם נשווה סוגי עמדות טעינה לרכב חשמלי, נגלה שעמדה אולטרה-מהירה מספקת את הטעינה המהירה ביותר שקיימת בשוק כיום.
עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי היא העמדה האיטית ביותר, ומתאימה לטעינה כשהרכב (וגם הנהג) במנוחה. טעינה בעמדה ביתית מתאימה לפרקי זמן ארוכים שבהם אין סיבה לאלץ טעינה מהירה יותר כדי להמשיך להיות בתנועה. ההספק של העמדה נמדד באמפר, וככל שהוא גבוה יותר – מתקצר זמן הטעינה.
עמדה מהירה, לעומת זאת, מספקת טעינה של הסוללה כשנכנסים לפגישה, למשל, או יוצאים לסיבוב של קניות בקניון או בסופר – זו גם הסיבה שרואים אותה הרבה פעמים במרכזי קניות ובחניונים ציבוריים.
עמדת טעינה אולטרה מהירה, כמו בתחנת פז, תטען את סוללת הרכב החשמלי בזמן כל כך קצר, שלא ישתלם לכם להתרחק מהמכונית מעבר לסיבוב קצר ב-yellow, או להפסקה של קפה ומאפה.
כמו שאתם בוודאי מבינים, מדובר בעמדות שהופכות את טעינת הרכב החשמלי לתהליך הרבה יותר מהיר ויעיל.