בשנים האחרונות נדמה שאנחנו פוגשים במכוניות חשמליות יותר ויותר בכבישי ישראל. הסיבה לכך היא פשוטה מאוד – שוק המכוניות החשמליות בישראל הולך וגדל, כשיותר ויותר אנשים בוחרים לעבור לרכבים שהוגדרו לא פעם בתור רכבי העתיד. אבל האם הם באמת רכבי העתיד במדינת ישראל? איפה באמת עומד השוק הזה בארצנו לעומת מקומות אחרים בעולם, ומה קצב הגידול שלו? ננסה להכיר את העולם הזה מעט יותר לעומק.
רכבים חשמליים מציעים מהפכה, ורבים נענים להצעה הזו בחיוב
על אף שהם פרצו לחיינו בסערה בשנים האחרונות, רכבים חשמליים אינם המצאה חדשה כל כך. למעשה, כבר בסוף המאה ה-19 הומצאו הדגמים הראשונים, ובמהלך השנים ראינו לא מעט רכבים חשמליים סביבנו, אם כי אלה היו בעיקר כלים תפעוליים וקלים, ולא רכבים פרטיים. רק במאה הנוכחית, ובעיקר ב-5 השנים האחרונות, חלה המהפכה האמיתית בתחום, כשיצרניות הרכב השונות החלו לשווק באגרסיביות דגמים חדשים של רכבים פרטיים מסוגים שונים, שמונעים בכוח חשמלי בלבד. רכבים אלה מציעים מהפכה סביבתית, כלכלית ואישית – ולא בכדי אנחנו רואים יותר ויותר אנשים מצטרפים למהפכה הזאת, הגם שמדובר בהשקעה כספית בלתי מבוטלת. שאלתם את עצמכם פעם איפה ישראל עומדת במהפכה הזאת? מהו מיצובו של תחום המכוניות החשמליות בישראל?
אילו סוגים של רכבים חשמליים קיימים בישראל כיום?
עד לפני זמן לא רב, ולמעשה אפילו בעת כניסתנו אל השנה הנוכחית, אחת הבעיות ברכישה של רכב חשמלי בישראל הייתה היצע הרכבים הללו. חלק גדול מהדגמים שיוצרו לא שווקו כלל בארץ ולא הגיעו לכבישים שלנו. כיום, הבעיה הזאת עדיין קיימת במידה מסוימת, אך בהיקף קטן בהרבה. רוב דגמי הרכבים החשמליים המשווקים ברחבי העולם מגיעים גם אלינו, הגם שמדובר בתהליך שיכול להימשך זמן ארוך למדי.
ניתן למצוא בישראל רכבים חשמליים משפחתיים, רכבי מיני, רכבי ספורט ואפילו ג'יפים ורכבי קרוסאובר חשמליים, וברוב המקרים ניתן גם למצוא דגמים שונים בכל סגמנט. טווחי הנסיעה של הרכבים האלה דינמיים למדי ולא בהכרח עומדים ביחס ישיר לדגמי הרכב הלא חשמליים המקבילים. כך למשל, קיימים כבר דגמים של רכבים חשמליים משפחתיים, שמגיעים לטווח של מעל ל-700 ק"מ לטעינה, ודגמי רכבי קרוסאובר שמגיעים ליותר מ-500 ק"מ לטעינה.